גינות גג – הדרך אל האושר

דשא מסביב, דק מפנק, ערוגות פרחים צבעוניות, פינות זולה מפנקות, בריכת נוי, שקט ושלווה, בלי שכנים מסביב ועם נוף שמשקיף על כל העיר מלמטה : כל מה שצריך לדעת על גינות גג.

גינות גג
גינות גג

גינה ירוקה ופורחת

אינה חייבת להיות נחלתם הבלעדית של אלו הגרים בבתים פרטיים או דירות קרקע. אם אתם גרים בבניין דירות אתם יכולים ליהנות מריאה ירוקה ונעימה הן במרפסת הבית והן על גג הבית. הפעם נתרכז בתחום המרתק והמתפתח מיום ליום של גינות גג, תחום שהפך לפופולרי במיוחד בשנים האחרונות, אבל חלק מהעצות והטיפים שתמצאו כאן יכולים לשמש אתכם בבואכם להפוך את המרפסת שלכם לגינה פורחת.

גינות גג היו קיימות בעולם עוד מקדמת דנא וגינת הגג המפורסמת ביותר בעולם היא כנראה הגנים התלויים של בבל, משנת 600 לפני הספירה, שנחשבים לאחד משבעת פלאי תבל. גינות גג אלו הוקמו בידי נבוכדנצר השני על גבי מדרגות אדמה בנויות, כשהמדרגה הגבוהה ביותר שלהם הייתה בגובה של 25 מטר מעל פני האדמה, מה שהקנה להם את שמם הנוסף : הגנים התלויים, שכן נראו כאילו הם תלויים בין שמיים וארץ. מאז נבוכדנצר ועד בעלי הדירות של ימינו, גינות גג מהוות לבעליהן מקור בלתי פוסק להנאה מגינון ותרבות פנאי על גבי גגות בניינים בארץ ובעולם, ואנו רואים אותן מעטרות גגות של אנשים פרטיים, חברות גדולות, מסעדות, מוסדות ציבור ועוד.

אז למה אנחנו כל כך אוהבים גינות גג ומה עושה אותן כל כך אטרקטיביות לכל כך הרבה קהלים? גינות גג הופכות כל גג לפינת חמד מופלאה ומפתיעה. יש להן חן מיוחד בדיוק מכיוון שהן לא צפויות, הן מפתיעות, ולכן הן מרגשות. הן מתאפיינות בשילוב יוצא דופן בין נוף פרטי ירוק ושלו לבין נוף חיצוני אורבני והן ניתנות לעיצוב בהתאם לסגנון החיים שלכם, לאופי שלכם ולדרישות שלכם.

מעבר להנאה האישית והמשפחתית שמסבות לנו גינות גן, יש להן כמה תרומות משמעותיות לאיכות החיים ולסביבה הפרטית והציבורית : הן מצמצמות את הרעש הסביבתי ומונעות חדירת רעש של תחבורה, חיים עירוניים ובתים שכנים. הן מהוות ריאה ירוקה – פילטרים טבעיים שמטהרים את האוויר מפיח, אבק, גרגירי חול (כמו אלו שמגיעים אלינו מעת לעת בסופות חול וצובעים את השמים בצהוב) ועוד, ובכך מפחיתות את זיהום האוויר. ישנם צמחים מסוימים שמתאפיינים ביכולות טיהור האוויר המוגברות שלהם, כגון שרך בוסטון, קיסוס הדרה, פילדנדרומים, ספטיפיליום, דרצנה ג'נט, דרצנה מסינגיאנה, וכן מינים מסוימים של סחלבים. שימוש מושכל בהם במסגרת גינות גג משפר עוד יותר את תרומתן להפחת זיהום האוויר בסביבתן.

יתרון נוסף של גינות גג הוא שהן תורמות לפרטיות הגג ואינן מאפשרות לתושבי הבניינים הסמוכים לצפות בגג וביושביו ומאפשרות לכם ליהנות מחלקת האלוהים הקטנה שלכם בפרטיות מלאה, ממש כמו בחצר מגודרת של בית פרטי.

גינות גג מחירים
גינות גג מחירים

איך מעצבים גינת גג?

גינות גג, בדומה לגינות קרקע, מכילות מספר אלמנטים עיצוביים, השילוב ביניהם יוצר תמהיל ייחודי לכל גינת גג והופך אותה ליצירה ייחודית שמשקפת את אופיו של הבית ודייריו. חשובה במיוחד חלוקת השטח לאזורים מרוצפים או מחופים, אזורי גינון, אזורי ישיבה, ומוקדי עניין שונים. חשוב גם לתת את הדעת על פתרונות הצללה, תכנית תאורה ואזורי אחסון.

דק עץ על גינות גג

דק עץ הוא אלמנט בעל שני היבטים : יופי ופונקציונליות. מכיוון שהוא חומר טבעי, הוא תורם מאד לחזות גינת הגג שלכם. הוא מאפשר חלוקת של השטח בגינת הגג לאזורים שונים וניתן לחפות באמצעותו את כל גינת הגג, או רק חלקים קטנים ממנה. ניתן לתכנן ולבנות את הדק כך שהוא יכיל בתוכו אדניות מובנות, תאורה, מדרגות ומפלסים שונים, בריכות נוי, מפלים ואפילו ג'קוזי או בריכת שחיה.

פרגולה במרפסת דירת גן

פרגולה יכולה להיות עשויה מעץ, פרגולות אלומיניום וקיימת בסוגים רבים ומגוונים כמו פרגולות אלומיניום דמוי עץ, פרגולה חשמלית מעוצבת ונוחה וכדומה. ההצללה מוסיפה נוחות ותוחמת את הגינה ואף יוצרת אזור ישיבה כל השנה בכל מזג אוויר.

חלוקה של גינת הגג לאזורים שונים

חלוקה נכונה של גינת הגג לאזורים שונים בעלי ייעודים שונים תמקסם את ההנאה ממנה. כדאי להקדיש מקום לאזורי ישיבה ואירוח, לצד שטחים ירוקים ופורחים. נעים לשבת בגינת הגג על מערכת סלון חיצוני ובפינת רביצה מעוצבת. אפשרות מעניינת אחרת היא בניה של ספסל היקפי  לגינה, ותכנון הגינה במספר מפלסים: בניית במה מוגבהת לפינת רביצה, למשל, מאפשרת ליושבים בה זווית ראייה פתוחה יותר אל הנוף המקיף אותם.

דשא על גינות גג

בשנים האחרונות למדו הישראלים להסתפק בגינות עם מעט מרבדי דשא או כלל ללא מרבדי דשא. עם זאת, עם התשתית המתאימה ניתן לגדל דשא על גינות גג – על כל השטח או על חלקים ממנו. שילוב של שטחים קטנים של דשא בתוך גינות גג מוסיף חן רב לגינה מבלי לצרוך מים מרובים. גם דשא סינתטי הוא פתרון טוב מאד לגינות גג והוא אף אינו דורש את התשתית לה זקוק דשא חי. עם זאת יש להביא בחשבון שדשא סינתטי מתחמם בקלות ובמהירות ובמקרה כזה חשוב מאד לתת לכך מענה באמצעות פתרונות הצללה שונים.

גינות גג מעוצבות
גינות גג מעוצבות

פתרונות הצללה לגינות גג

פתרונות הצללה בגינות מתחלקים לפתרונות הצללה טבעיים או מעשה ידי אדם. בשונה מגינות על הקרקע, לא ניתן להתבסס על עצים כפתרון טבעי להצללת גינות גן. אם אנו רוצים הצללה טבעית בגינת הגן שלנו, נבסס אותה על צמחים מטפסים. פתרונות ההצללה הטובים והנפוצים ביותר בגינות גג הם פתרונות מעשה ידי אדם : פרגולות, מרקיזות וכדומה. פרגולות מעץ משתלבות עם משטחי דק מעץ ומייצרות על הגג תחושה של וילה עם חצר פרטית. שילוב של צמחים מטפסים עם פרגולות או סוכות יהפוך את גינת הגג שלכם לבוסתן ירוק ומכושף.

תאורה בגינות גג


גינות גג מוארות היטב לפי תכנית תאורה מוצלחת הופכות עם רדת החשכה למרחבים קסומים שיכולים להיראות אחרת לגמרי מכפי שהם נראים במשך היום. תכנית תאורה טובה תשלב בין תאורה שקועה בקרקע, תאורה תלויה, תאורת גינה לקירות הבית ומעקות הגג הנושקים לגינה, וספוטים להדגשת אלמנטים שונים. תמהיל נכון של האלמנטים השונים לתאורה הוא המפתח ליצירת מראה מרהיב של גינת הגג שלכם בשעות החשכה.

בריכות נוי ומפלי מים

יש האומרים שאף גינה אינה שלמה ללא בריכת נוי או מפל מים, או כל אלמנט מים שהוא. איננו רוצים להפחית בערכן של גינות ללא אלמנט מים אבל אנחנו מאמינים כי הוא חלק חשוב ומשמעותי בעיצוב גינות גג. ניתן לשלב בריכות נוי וגם מפלים בגינות מכל הגדלים, בין אם הן גינות קרקע או גינות גג, דווקא בגינות גג יש "צידוק" מיוחד לאלמנטים קטנים יחסית שעושים אימפקט גדול.

בחירת מכלי השתילה


מכלי השתילה בגינת הגג שלכם צריכים להתאים לקונספט שבחרתם לעיצובה. קיים מגוון רחב מאד של מיכלי שתילה, ביניהם כדים, אדניות, מיכלי עץ ועוד, שניתן לבחור מתוך מגוון גדול של חומרים, עיצובים, צבעים וטקסטורות.

בחירת צמחיה לגינות גג

הצמחים שתבחרו לגינה שלכם צריכים להיות מסוגלים לגדול על גגות ולשגשג במסגרת תנאי האקלים השוררים במקום מגוריכם. גג מוצל לאורך כל היום לא יעשה טוב לצמחים שזקוקים לשמש, לחות מכיוון הים תזיק לבגוניות שלכם וכן הלאה. גנן מנוסה יוכל לעזור לכם בבחירת סוגי הצמחים המתאימים ביותר למקום מגוריכם ולתנאים אשר שוררים בגג שלכם.

נקודה נוספת שצריך לקחת בחשבון כשאנו בוחרים צמחים לגינת גג, היא עונות השנה ועונות הצמיחה של כל צמח שתבחרו. בחרו כך שתוכלו ליהנות מנוף ירוק ופריחה ססגונית לאורך כל השנה ולא רק בקיץ או באביב.

תמהיל נכון של צמחיה : בחירה נכונה של צמחייה לגינה שלכם צריכה לקחת בחשבון גם את נושא הגובה של הצמחים שתבחרו : צמחייה גבוהה, כלומר עצים, מיועדת להסתיר קירות חשופים, מעקות וגדרות ולספק מעין "גדר חיה" לגינת הגג. שיחים, לעומת זאת, שייכים לקטגוריית הצמחייה הבינונית: הם צומחים בגובה העיניים ונותנים את הצבע לגינת הגג. צמחייה נמוכה של פרחים בודדים מתאימה לאדניות, עציצים וכלי קיבול נוספים אחרים ומספקת נקודות צבע מפוזרות

גינת גג במראה אירופאי
גינת גג במראה אירופאי
גינת גג מחיר
גינת גג מחיר
עיצוב גינות גג
עיצוב גינות גג
עיצוב גינת גג
עיצוב גינת גג
ריהוט גינת גג
ריהוט גינת גג
גינות גג
גינות גג
Call Now Button